Tomatensoep


Zo'n lekker en puur gerecht!
Het recept van de tomatensoep van vandaag maak ik alleen in de zomer. Want voor dit recept heb je mooie, rode en smaakvolle tomaten nodig. Die zijn er alleen in de zomer. Het liefst gebruik ik zongerijpte tomaten uit eigen tuin. Dit jaar heb ik 2 tomatenplanten staan: één vleestomaat en één kerstomaat. Beide op geënte steel, dus ze worden weer gigantisch! Bij de start van deze kookblog heb ik een foto geplaatst van één tomatenplant op geënte steel. Zoals je kunt zien op de foto: de plant was enorm gegroeid. Ook heb ik vele kilo's tomaten geoogst. De tomatenplanten van dit jaar zijn nog relatief klein met een paar bloemetjes. Oogsten zal pas over een tijdje lukken. Dus voor dit recept koop ik 1,5 kilo tomaten en laat ze één weekje liggen. Natuurlijk buiten de koelkast!!! Dan zijn ze rood genoeg en kunnen ze worden gebruikt. Het recept van vandaag is héél simpel, puur en smaakt naar de zomer! Ik eet er meestal stokbrood of een ander lekker brood bij, dan is het een hele maaltijd, wat aardbeien toe....

Pure tomatensoep

Recept voor 3/4 personen

Benodigdheden:

• 1,5 kilo rijpe tomaten, gewassen en dwars gehalveerd
• 1 pakje room culinair light (of slagroom, roomkaas, crème fraîche, etc.)
• zout/peper, verse kruiden zoals bieslook of kervel, enkele druppels tabasco
• staafmixer of foodprocessor

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 200 graden. Leg de tomaten met het snijvlak naar boven op een bakplaat of schaal. Bestrooi met theelepel suiker en wat zout. Bak 40 minuten in het midden van de oven. Laat uit de oven een kwartiertje afkoelen. Knijp de zachte tomatenpulp uit de schil in een pan en vis de harde stukken van de tomaat eruit. Voeg het pakje room culinair toe en pureer de massa tot het helemaal fijn is. Verwarm de soep en proef en voeg naar smaak zout, peper, tabasco en gesneden verse kruiden toe.

Reacties