De geschiedenis van maten en gewichten deel II

Koken met Engelse en Amerikaanse recepten
In mijn boekenkast staan een dikke honderd kookboeken…. Een aantal daarvan zijn in het Engels. De inhoudsmaten zijn ook in het Engels. Tot vandaag ging ik er altijd vanuit dat 1 cup altijd 250 ml. was… Een kleine maatbeker van 250 ml. ooit gekocht bij Ikea, gaf aan dat 1 cup gelijk staat aan 250 ml. Ik weet niet welk landeneenheid zij als uitgangspunt nemen, maar het is i.i.g. niet de Engelse.




Hoeveel is één cup?
De Australische, Canadese, Zuid-Afrikaanse en Nieuw-Zeelandse cup’s staan gelijk aan onze kwart liter. Kijk dus goed naar de oorsprong van recepten. En reken dan de hoeveelheden in milliliters of grammen uit. Een andere veronderstelling van mij, dat 1 teaspoon dezelfde inhoud heeft als onze Nederlandse theelepel, klopt ook niet… Ik ben er eens ingedoken en heb een aantal tabellen gemaakt/geplaatst, zodat je gemakkelijk een aantal inhoudsmaten (en oventemperaturen) kunt terugvinden/herleiden. De maten zijn in het Nederlands, tenzij een ander land erbij staat vermeld. Zo is 1 UK cup: 285 ml. En 1 US cup: afgerond 240 ml. De groene tabel zijn US-blikmaten.



De maattheelepel
Een handige tip voor het afwegen van kleinere eenheden: 1 ml. water en melk wegen 1 gram. Dus wordt in het recept ‘1 teaspoon’ water opgegeven, dan kun je ook 5 gram afwegen. Een ander gegeven is dat niet iedere theelepel 3 ml. meet. En niet iedere eetlepel (soeplepel) meet 15 ml. Ik heb mijn eigen lepels eens opgemeten en kwam tot het volgende: mijn theelepel is 2,5 ml., mijn koffielepel is 3,33 ml. en mijn eet/soeplepels zijn verschillend. De één is afgestreken gevuld met suiker: 16 gram en de ander 10 gram. Dat scheelt nogal… Daarom kun je beter in een huishoudelijke winkel een setje maatlepels kopen. Handig als daar de inhoudsmaat op staat vermeld. Anders weet je nog niet, waar je aan toe bent. Hou er ook rekening mee, dat maatbekers (zoals die van mij van Ikea) andere maten weergeven.

Door te klikken op de tabellen, worden ze groter en beter leesbaar!












Reacties

Irene kookt zei…
Ik heb het even voor je gegoogled: 'Ook de el is aan het lichaam ontleend. Het is de lengte vanaf de elleboog tot aan het topje van de middelvinger.
Deze el was niet overal ter wereld even lang. De Nederlandse el is ca. 69 cm.
Jacqi zei…
Het "probleem" is alleen dat een cup bloem niet hetzelfde weegt als een cup rijst of suiker oid. Daardoor vind ik het lastig blijven om een recept echt goed om te zetten naar het metrische systeem. Na enige pogingen probeer ik het dus ook niet meer en houd me aan de cups en teaspoons. Wel hele leuke stukjes die je hebt geschreven hoe wij aan ons systeem komen en waarom die Amerikanen nu zo koppig zijn met hun standaard systeem. Neemt niet weg dat ik het een vreemd systeem blijf vinden. :-)