Tzatziki, griekse komkommersalade met yoghurt



Heerlijk Griekenland!
In Griekenland heb ik vroeger vele vakanties gevierd! Met mijn toenmalige partner namen we een campingvlucht naar Athene en vertrokken met een boot of binnenlandse vlucht naar een eiland. We hadden vooraf wel een idee welke eilanden we wilden bezoeken, maar als de vertrektijden van de boten niet uitkwamen, dan wijzigden wij ter plaatse onze bestemming. Soms moesten we een hele dag varen en kwamen midden in de nacht aan. Altijd stonden er wel een paar mensen die vroegen of we een hotelkamer nodig hadden: special price for you! Het was een leuke en verrassende manier van reizen, aangezien je nooit wist waar je heen ging of waar je zou slapen.

Grieks eten doe je in Griekenland!
Culinair gezien is het Griekse eten vooral in Griekenland aan te bevelen. Je kunt er zo lekker buiten eten! Overal zijn er restaurantjes en op de stilste en meest afgelegen strandjes is altijd wel een taverne die heerlijke salades en hapjes serveren. Wat mij het meest verbaasde was de prijs van de vis. Het bleek dat de zeeën rondom Griekenland zo’n beetje leeggevist waren…. Maar we hebben wel vis gegeten hoor! Mijn eerste kreeft heb ik daar gegeten. Ze lagen spartelvers in een mand voor het uitzoeken. Ze werden heel simpel met frietjes ernaast en gekruide boter opgediend en waren hemels! Spaghetti Bolognese wordt in Griekenland steevast klaargemaakt met een flinke snuf kaneel erin.

Tzatziki in de namidddag
Aan het eind van de middag als we trek hadden in een hapje, dan namen we tzatziki. Een heerlijk frisse komkommersalade met een stuk brood erbij. De recepten die ik doorgaans zie, smaken toch anders dan de tzatziki daar. Door een beetje experimenteren heb ik een recept gekregen, waarbij ik in mijn achtertuin de Egeïsche zeewind bijna kan voelen…. De truc is om de geraspte komkommer met twee flinke eetlepels zout een tijdje te laten staan. Dan wordt de zoute rasp heel goed uitgewrongen, met twee hele schone handen en dan pas gemengd met de rest van de ingrediënten. In de supermarkt kun je ook kant & klare tzatziki kopen, maar deze zelfgemaakte is echt de moeite waard!

Tzatziki

recept voor 6 personen

Benodigdheden:

• 2 geraspte komkommers (met of zonder schil)
• 1 liter Griekse yoghurt (of andere volle en romige yoghurt)
• 2-4 teentjes knoflookpulp (naar smaak)
• 2 eetlepels zout
• flinke scheut (Griekse) olijfolie
• gemalen peper

Bereiding:

Strooi het zout over de geraspte komkommer en laat een half uurtje staan in een vergiet. Pers tussen twee handen zoveel mogelijk vocht uit de komkommer en meng met de rest van de ingrediënten. Het is niet nodig om extra zout toe te voegen. Een paar draaien verse peper verhoogd de smaak. Serveer als bijgerecht of bij de barbecue. Of zomaar op je balkonnetje of tuin, met een knapperig stuk brood en een koel glas rosé of sangria erbij!

Reacties