Indiase linzenschotel met rijst

Een tijdje geleden heb ik in een uitgebreide blog het maken van een moederdeeg en het bakken van een desembrood beschreven. Daarbij heb ik veel houvast en feedback gekregen van Ineke Berentschot. Zij heeft o.a. een aantal (brood) kookboeken geschreven en vele jaren professioneel brood gebakken als mede eigenaar van  een biologische bakkerij.

Afgelopen dinsdag heb ik haar bezocht in haar woonplaats in Nijmegen.We hebben brood gebakken en zij vertelde mij over haar passie voor brood. Volgende week verschijnt de blog waarin ik deze inspirerende dag zal beschrijven. Ik kreeg van haar een 4-tal kookboeken mee, met haar toestemming mag ik recepten daarvan op deze blog plaatsen. Dat is goed nieuws voor alle volgers en bezoekers van mijn blog, want Ineke’s recepten weerspiegelen haar persoonlijkheid en zijn zeker niet saai! Volgende week dus meer!

Vandaag een recept waarbij ik Ineke als overtuigd vegetariër misschien een plezier doe (waarschijnlijk kent zij het recept wel). Het is geïnspireerd op een klassiek Indiaas ontbijt(!)gerecht ‘Kedgeree’. Het is een heerlijke kruidige en voedzame schotel! Er bestaan allerlei varianten en wordt vaak met hard gekookte eieren geserveerd. Niet moeilijk om te maken. Laat je niet afschrikken door de lijst met specerijen.... koop die komijnzaadjes en kardemompeulen nou eens... en je zult zien, dat het een verrijking van je koken is. De theelepels en eetlepels zijn gemeten met een ‘maattheelepel’.

Indiase linzenschotel met rijst

Recept voor 4 personen

Benodigdheden:
  • 125 gram linzen (die heel blijven tijdens koken, dus neem geen gele)
  • 1 ui, gehakt
  • 1 teentje knoflook, gehakt
  • 50 gram roomboter
  • 2 eetlepels zonnebloemolie
  • 225 gram basmatirijst
  • 2 theelepels gemalen koriander
  • 2 theelepels komijnzaadjes (niet gemalen dus)
  • 2 kruidnagels
  • 3 kardemom peulen (zaadjes uithalen en kneuzen tot poeder)
  • 2 laurierbladen
  • 1 kaneelstokje
  • 1 liter groentebouillon
  • 2 eetlepels tomatenpuree (geconcentreerd)
  • 3 eetlepels koriander- of peterselieblad gehakt en zout/peper
Bereiding:

Week de linzen een half uur in kokend water. Laat uitlekken en kook nogmaals 10 minuten in vers kokend water, laat uitlekken en zet apart voor later.
Bak de ui en knoflook ca. 5 minuten in de boter en olie. Voeg de rijst toe en meng tot de korrels geheel omgeven zijn met boter/olie. Roer de kruiden er door en laat even meebakken. Linzen, bouillon, tomatenpuree en zout en peper toevoegen en met deksel op de pan 20 minuten zachtjes laten koken tot de bouillon helemaal  is opgenomen in de linzen en rijst. Het gehakte blad erdoor mengen en de kruidnagels, laurier en kaneel eruit vissen. Proef of nog extra zout of peper nodig is.





Reacties