Gestoofd rundvlees met paddenstoelensaus & gestoofde venkel



Is het huis schoonmaken leuk?
Op vrijdag starten we meestal met het schoonmaken van ons huis. De kranten berichten deze week over de mening van de Nederlandse vrouw op het gebied van schoonmaken. Wat mij daarvan is bijgebleven, is het feit dat zij in het algemeen dik tevreden zijn met hun ruim toebedeelde taak in het huishouden. Sommigen vinden zelfs dat zij het beter doen dan hun partner. Nou.... ik kan mij daarbij helemaal niet aansluiten! Ik weet dat het huis nou eenmaal iedere week een beurt nodig heeft. Zelfs als ik met de nodige 'zen' aan de slag ga, dan zou ik mijn tijd 1000 x liever aan iets anders besteden. Meestal zet ik wat swingende muziek op en ga gewoon door tot het klaar is! Vandaag was ik tijdens de bezigheden aan het verzinnen wat lekker bij venkel zou smaken. Ik wilde iets met vlees en pasta.... Het is uiteindelijk een stevige en krachtige stoofschotel geworden, lekker met gestoofde venkel. Maar qua groente kan natuurlijk gevarieerd worden. In plaats van pasta is romige polenta of gnocchi (spreek uit: nokkie) ook een lekkere combinatie. 

Als je voor pasta kiest, neem dan geen pietepeuterig klein pastavormpje, maar een stoere grote pasta zoals penne. Als je dit gerecht in de oven wilt 'slowcooken' reken dan op 4-6 uur in oven op 120 graden C. en volg het recept verder als het vlees gaar is. Aangezien ik altijd kook met biologisch vlees, en dit vlees op de een of andere manier altijd veel meer tijd nodig heeft (minder tijd gehad om te 'besterven'?) neem ik bij 'slowcooken' de volle 6 uur. Maar regulier stoofvlees is eerder gaar.


Ingrediënten voor gestoofd rundvlees (voor 2 personen)


Gestoofd rundvlees in paddenstoelensaus & gestoofde venkel


hoofdgerecht voor 4 personen, buffetgerecht voor 6 personen


Benodigdheden:
  • 750 gram rib- of sucadelappen op kamertemperatuur, in reepjes
  • 4 sjalotten, in reepjes
  • 2 handjes vol gedroogde porcini (eekhoorntjesbrood)
  • 4 teentjes knoflook, grof gehakt
  • 2 el. oestersaus
  • 1 theelepel venkelzaad
  • 2 glazen soepele rode wijn
  • 600 ml. niet te zoute runderbouillon (mag van tablet, maak het dan niet te sterk)
  • 1 el. zachte roomboter, 1 el. witte bloem
  • venkel, 2 knollen
De vleesreepjes in twee delen bruin bakken en in een stoofpan bijeen voegen. De porcini even afspoelen. De wijn mengen met de hete bouillon en bij het vlees schenken. De porcini, oestersaus, knoflook, venkelzaad en sjalotten toevoegen. Op een sudderplaatje tegen de kook aan gaar stoven in ca. 2-3 uur. 

De venkelstelen eraf snijden, een beetje van het frisse venkelgroen achterhouden en klein hakken en de knol in zo dun mogelijke plakken snijden. Haal alle vaste bestanddelen uit de saus en laat de saus ca. 10-15 minuten op hoog vuur inkoken. 

Stoom of kook intussen de venkel in een kwartiertje gaar en schud een klont roomboter en het venkelgroen door de groente en schaaf wat nootmuskaat erover en breng verder op smaak met een beetje zout. 

Meng de bloem door de zachte boter tot het een crèmig geheel wordt (beurre manié) en bindt hiermee de saus tot licht gebonden en laat samen met de vleesmassa een paar minuten zachtjes pruttelen. Waarschijnlijk heeft de saus verder geen zout nodig (als de bouillon van een tablet is gemaakt), maar proef even voor de zekerheid. Serveer met pasta en de gestoofde venkel.




Reacties