Omelet met grote garnalen en venkel + 1 jaar Irene kookt

1 jaar Irene kookt....
Half oktober 2009 ben ik gestart met deze blog en op 6 november plaatste ik een bezoekenteller, zodat o.a. het aantal bezoekers kan worden gevolgd. Aanvankelijk had ik enkele bezoekers per dag.... De afgelopen maand oktober wisten exact 2788 mensen mij te vinden en zij bekeken toen 4002 blogs. Hoewel er vele kooksites- en blogs zijn, die véél meer bezoekers krijgen, ben ik tevreden. Inmiddels heb ik een klein groepje volgers (die wisselen) en zij ontvangen automatisch de nieuwste blogs als eerste in hun mailbox. 


Goed.... we gaan gewoon het tweede jaar in met de kookblog en hopelijk komen er nog meer vaste volgers en weten nog meer mensen Irene kookt te vinden. Ik blijf gewoon mijn kooklusten botvieren en niet gehinderd door enige professionele kennis mijn leergierige aard inzetten om kookboeken en bereidingswijzen etc. uit te pluizen. 


Venkel uit de groentetas van Odin
Genoeg gemijmer... en volop ruimte voor een wel heel erg gemakkelijk recept: omelet met garnalen en venkel. In de Odintas van deze week zit een venkelknol. Volgende week krijgen wij onze laatste tas, want de Super de Boer/Jumbo gaat ermee stoppen, want ze hadden te weinig klanten voor de groententassen. Maar eens kijken naar een alternatief leveradres.


Venkel & garnalen=lekker!
De zilte smaak van de gebakken garnalen en de zoetige anijsachtige smaak van de venkel, samengebracht in een omelet. Gekruid met onder meer sojasaus. Een heerlijke combinatie die heel snel is klaargemaakt. Vervang het gerecht niet door gekookte garnalen. Het is een wereld van verschil. Rauwe garnalen geven veel meer smaak aan dit gerecht en hebben een knapperige beet. 

Omelet met grote garnalen en venkel


Hoofdgerecht voor 2 personen


Benodigdheden:
  • 1 venkelknol
  • ca. 10 rauwe schoongemaakte (darm en schaal) grote garnalen
  • 6 eieren
  • 1 eetlepel zoute Japanse sojasaus, 1 eetlepel milde, niet zoete chilisaus (Kimball van Xenos) of enkele druppels tabasco
  • zout/peper
  • bakolie
Bereiding:


Snijd het fijne bladgroen van de knol en bewaar tot later. Snijd de harde stengeluiteinden en wortelaanzet eraf. Was en snijd in dikke plakken. Stoom of kook in ca. 15 minuten gaar en snijd in kleinere stukken. Klop de eieren los met de sojasaus en pepersaus. Zet alle ingrediënten onder handbereik en verhit 2 eetlepels olie in een anti-aanbaklaag. Doe de garnalen erbij en laat 30 seconden bakken op hoog vuur. Giet het ei in de pan en leg de stukken venkel in de eiermassa. Druk een beetje aan. Vuur op middelhoog. Deksel op de pan. Laat in ca. 5 minuten stollen. Verdeel wat van het fijngesneden venkelgroen over de omelet. Lekker met rijst of alleen de omelet met een frisse groene salade erbij.

Reacties