Filodeeg met vruchten en sabayon

Gisteravond hebben wij bouillonfondue gegeten. Daarvoor heb ik geurige bouillon verdeeld over twee gewone fonduepannen. Vervolgens stukjes vlees, kip, rauwe garnalen, rauwe broccoli, paprika en champignons in speciale Chinese netjes en fonduevorkjes in de bouillon kort laten garen.
Voor het dessert heb ik mij laten inspireren door een recept van Lorraine Pascale van het BBC-programma ‘baking made easy’ (uitgezonden op maandag van 21.30-22.00 uur). Zij maakte filodeegbakjes en vulde ze met vers fruit.

Ik heb het filodeeg gevuld met bosbessen en frambozen en het geheel afgemaakt met een paar eetlepels sabayon. Dat is een heerlijk, verfijnd en licht dessert geworden. Het filodeeg heb ik enkele uren vooraf gebakken en bleef goed knapperig. Het knapperige van het filodeeg, met het frisse van de vruchten en het romige van de sabayon, combineerde heel goed. Al eerder heb ik een versie van sabayon geplaatst (met likeur). 



Vandaag het originele recept met gebruik van Marsala (zoete en kruidige Italiaanse wijn). De wijn kocht ik in een klein flesje bij Gall&Gall. Als ‘maatbeker’ voor het afwegen van de ingrediënten voor de sabayon, heb ik een halve eierdop gebruikt. Ik heb de sabayon gewoon met een handmixer geklopt, dat ging heel goed. Ik heb een metalen kom in een pan met kokend water gehangen, maar ervoor gezorgd, dat de bodem van de metalen kom niet in aanraking met het water komt. Door de hete stoom wordt de sabayon gebonden tot een schuimige vla.

De filodeegbakjes kunnen met allerlei soorten fruit worden gevuld. Als het seizoen van de verse aardbeien weer aanbreekt, dan ga ik deze zeker eens eten met sabayon. Filodeeg is heel dun deeg, gemaakt van bloem, water en olie en vrij kwetsbaar en kan snel scheuren. Door het deeg af te dekken met een vochtige theedoek, voorkom je dat het deeg uitdroogt. Voor het bakken heb ik een ingevette muffinvorm gebruikt. Je kunt het ook bakken in een ramekin of ander vormpje.

Filodeeg met vruchten en sabayon

Nagerecht voor 6 personen

Benodigdheden:

  • 500 gram verse vruchten (ik nam 2 dozen ontdooid diepvriesfruit van AH)
  • 1 pak filodeeg (nodig zijn 6 vellen)
  • Gesmolten boter, voor bestrijken van het filodeeg
  • Kwastje (liefst met haren ipv siliconen)
  • Voor de sabayon:
  • 5 eierdooiers, bewaar exact één halve eierschaal voor het afmeten
  • 3 eierdopjes kristalsuiker
  • 1 eierdopje vanillesuiker (ik nam een scheutje essence)
  • 3 eierdopjes Marsala


Bereiding:

Ontdooi het filodeeg en maak een theedoek vochtig. Neem voorzichtig één vel en leg de andere terug onder de theedoek. Leg het vel op een snijplank en bestrijk het hele vel, dun met gesmolten boter. Verwarm een oven voor tot 200 graden C. Snijd het vel in vieren (het is niet erg als er een stukje afbreekt of eens een velletje doormidden breekt), zodat vier vierkanten ontstaan. Leg één vierkant neer (met de boterzijde naar boven en leg de volgende er een kwartslag gedraaid bovenop, enz. tot de vier velletjes gestapeld zijn. Leg ze bovenop de ingevette vorm en druk voorzichtig in het vormpje. Als je van een reststukje filodeeg een propje maakt, kun je daar heel handig het deeg mee aandrukken in het vormpje, zonder het deeg te beschadigen. Werk zo de rest van de ingeboterde vellen af, tot 6 vormpjes zijn gevuld. 

Ongebakken filodeeg in muffinvormpjes


Bak ca. 10 minuten in de (hetelucht) oven tot het filodeeg goudbruin en gaar is. Laat helemaal afkoelen in de vorm. De bakjes worden pas op het laatste moment gevuld, na het kloppen van de sabayon: doe de eierdooiers, suiker, vanille en wijn in een metalen kom en mix even door. Plaats de kom in de pan met klein laagje kokend water en begin direct te mixen tot de massa in enkele minuten lichtgeel gebonden en schuimig is. Zet de kom direct in koud water en klop een paar seconden door. Vul de filobakjes met fruit en lepel de sabayon erover. Direct serveren. Eet smakelijk!



Reacties