Salade met kip en mineola + gebakken aardappelschijfjes in de oven

2 gebraden kippen en de dagen erna.....
Vorige week aten mijn ouders een hapje mee. Met het plan in mijn achterhoofd om voor hen een kippetje in de oven te braden, ga ik op pad. Op mijn blog staat een recept van kip met 4 poten, als toevoeging pers ik in de bouillon waarin de kippen gebraden worden, het sap van één sappige mandarijn uit. In de supermarkt blijkt maar weer dat je niet met honger moet gaan inkopen, want ik kom met twee kippen thuis…. Wat een luxe! Twee kippen…. Véél teveel blijkt, als we één hele gebraden kip (+ de gestolde jus/gelei, zeg maar de ‘esprit’ van de kip) overhouden. Daar hebben we later een paar dagen van gegeten. De dag erna heb ik quesadillas gemaakt (zie ook blog) en een deel van de kip over de bonen verspreid. Een andere dag snijd ik een borstdeel af en maak daar een kip-sinaasappelsalade van als lunchgerecht. Ten slotte heb ik dun gesneden rauwe aardappels, met het vlees van de laatste poot en een lenteuitje, in de oven gebakken in de jus van de kip en dat resulteerde in een heerlijke smeuïge aardappelschotel met een krokante toplaag!


Kip-mineolasalade

Lunch/voorgerecht voor 2 personen

Benodigdheden:
  • 1 kippenborstfilet, gaar en gekruid in blokjes
  • 1 mineola (kruising mandarijn/grapefruit) of 1 sinaasappel, de schil met scherp mes dik eraf schillen, zodat het witte velletje eraf gesneden is, sap opvangen, vruchtvlees in blokjes
  • 2 el. zure room
  • 1 el. mayonaise
  • Peper/zout
  • ¼ tl. gedroogde dragon of krap ½ tl. verse dragon
  • Evt. scheutje medium sherry en/of el. geroosterde noten, grof gehakt

Bereiding:

Meng alle ingrediënten + sap van de mineola, lekker met een geroosterd boterhammetje.



Gebakken aardappelschijfjes in de oven

Recept voor 4 personen

Benodigdheden:
  • 600 gram geschilde aardappelen, zo dun mogelijk gesneden en met theedoek gedroogd
  • handje gaar kippenvlees (of ander vlees)
  • 2 lenteuitjes, in ringetjes
  • Evt. 1 à 2 gehakte knoflookteentjes
  • Restant braadvocht van gebraden kip in oven (of neem ca. 3-5 dl. kippen/vleesbouillon en verspreid wat vlokken roomboter over de aardappel)
  • Lage grote ovenschotel

Bereiding:

Leg de aardappelschijfjes dakpansgewijs in de schotel, verdeel de lenteui en evt. de knoflook tussen de schijfjes (til ze op en verstop ze ertussen, dan verbranden ze niet). Verdeel het braadvocht over de schijfjes en gebruik geen zout, tenzij in de eerdere bereiding van de kip totaal geen zout gebruikt is. Bak ca. 40-45 minuten in de oven op 200 graden C. (liefst hetelucht) tot het meeste vocht is opgenomen in de aardappels en de aardappels goudbruin zijn geworden. Dreigen de aardappels te verbranden voordat het gaar is? Dek dan af met aluminiumfolie. Het kan gecombineerd worden met veel andere groenten, vlees/gevogelte en vis.




Reacties