Lunchsalade surimi-avocado met komijnlimoendressing


Ik vind zelfgebakken brood lekker maar....
Lees je regelmatig mijn blog, dan weet je inmiddels dat ik graag een desembroodje bak! Toch eet ik dat niet de hele week door. De meeste doordeweekse dagen eet ik een salade als lunch. Deze gewoonte heb ik nu al een tijdje (en het bevalt mij prima), zodat ik een paar gemakkelijke salades op mijn repertoire heb staan.

De avond vooraf klaarmaken
De salades zijn geschikt om de avond vooraf klaar te maken om de volgende dag in een afsluitbaar bakje mee te nemen. Ik ga proberen de komende tijd regelmatig zo’n salade op mijn blog te plaatsen.

Salade met surimi
Vandaag een salade met (duurzame vangst) surimi, avocado en een komijnlimoendressing. De komijn in de dressing past hier heel goed bij. Surimi zijn in feite sticks (of andere vormen) van geperst vispuree. Op smaak gebracht met verschillende toevoegingen. Ik vind surimi makkelijk en smakelijk. Je kunt het ook vervangen door gestoomde makreel of garnalen. Of vis uit blik.

Kerstomaatjes in de wintermaanden
In de winter neem ik vaak kerstomaatjes i.p.v. gewone tomaten. Simpelweg omdat gewone tomaten nergens naar smaken in de winter. Alleen in de zomer vind ik gewone tomaten de moeite waard om te eten. Bij ons op de markt en de groentezaak kun je hele zakken (betaalbare) kerstomaatjes kopen.

En de lekkerste halfvolle mayonaise is....
Schrik niet van de mayonaise! Eén eetlepel halfvolle mayonaise is toch niet zoveel? Het geeft de hele salade een lekker romige smaak. Ik heb thuis wel eens een smaaktest halfvolle mayonaise gedaan. De lekkerste is de halfvolle Zaanse mayonaise, in de blauwe tubes. Natuurlijk is volle mayonaise het allerlekkerst. En dan het liefst zelfgemaakt, met flink wat mosterd en azijn. Maar het gemak en de lijn wil ook wat!

Surimi-avocadosalade, lunch voor 1 persoon

Benodigdheden:
  • 1 rijpe avocado, middelgrote stukken gesneden
  • 200 gram surimi, in stukken gesneden
  • handje kerstomaatjes, of één rijpe tomaat gesneden
  • evt. wat gesneden komkommer
  • dressing: sap van ½ limoen, 1 el. halfvolle mayonaise, flinke mespunt gemalen komijn, peper/zout, paar druppels worcestershiresaus en tabasco.

Bereiding:

Klop de dressing met een vork of minigarde tot het helemaal glad is. Meng met de overige ingrediënten. Bewaar afgedekt in een bakje voor de volgende dag of eet direct op.


Reacties