column Lisette, 26 december 2012



Lisette


vrouw – moeder -  zus – tante -  docente – creatief – studie – broodbakken – groentetuintje - voeding


Deze kerst hoef ik de keuken helemaal niet in, behalve voor de ontbijtjes dan! Eerste kerstdag gaan we naar mijn schoonouders en tweede kerstdag zijn we bij mijn andere schoonouders. Ja, ik heb er inderdaad twee… in totaal vier, omdat Jelle’s ouders zijn gescheiden en beide hertrouwd.

In mijn kast staat een kookboek dat ik heb gekregen van mijn oma. Het is 658 bladzijden dik en uitgegeven in 1975. Uit dit boek maakte ik al eens de kerstcake van bladzijde 504, die maak je een week van te voren klaar. Deze cake is echt bijzonder en blijft je bij! Dit jaar maak ik er een nieuwjaarscake van (mijn planning klopte niet helemaal).

Dit recept is voor in een (ronde)vorm van twee liter. Er gaat in: 100 gr. zachte boter, 150 gr. lichtbruine basterdsuiker, 2 grote eieren, 150 gr. bloem, 3 theelepels bakpoeder, snufje zout, 2 theelepels koekkruiden, 1 theelepel kaneel en piment (allspice), 3 eetlepels rum, 50 gr. sukade (gesnipperd), 25 gr. bigarreau (gekonfijte kersen - gesnipperd), 50 gr. oranjesnippers (klein gesneden), 50 gr. blanke rozijnen en 50 gr. krenten (gewassen en gedroogd).

De boter roer je in een kom tot room. Hier voeg je de basterdsuiker, koekkruiden, kaneel en piment aan toe en roer dit tot het luchtig is. Voeg nu één voor één de eieren toe en roer, na elk ei, tot het een gelijkmatige luchtige massa is. Zeef de bloem met de bakpoeder boven de kom. Voeg het zout toe en meng alles vlug door elkaar (het moet luchtig blijven). Roer de rum erdoor. Wrijf de snippers sukade, bigarreaus en oranjesnippers los met een vork en bestrooi ze met wat bloem, zodat ze niet zo aan elkaar plakken. Voeg dit met de rozijnen en krenten aan het deeg toe en schep alles goed door elkaar. Beboter een cakevorm en bestrooi deze met wat bloem. Schep het deeg in de vorm en zet hem op het rooster in het midden (of ietsje lager) in een voorverwarmde oven van 160 C. Bak de cake in ongeveer 1 ½ - 1 ¾ uur gaar en lichtbruin (het recept zegt 150 tot 175 C.), dus kijk even of het te hard of te zacht gaat).
Haal de cake uit de oven, keer hem op een rooster en laat afkoelen. De cake moet, als hij is afgekoeld, goed luchtdicht afgesloten bewaard worden.

Voorzie de cake voor je ‘m gaat eten (een week na het bakken), met een laagje glazuur. Hiervoor heb je nodig: 4 eetlepels sinaasappelmarmelade (of 4 eetlepels bessengelei), 200 gr. poedersuiker (gezeefd), 1 eiwit, 1 eetlepel citroensap, rode bigarreaus (gekonfijte kersen).
Maak het glazuur door de poedersuiker met het ongeklopte eiwit, marmelade en citroensap te roeren tot een glanzend papje. Bestrijk de gehele cake met het glazuur. Garneer met wat stukjes bigarreau en klaar is uw kerstcake!

Ik wens jullie allemaal hele fijne dagen en een spetterende jaarwisseling!

Tot in het nieuwe jaar!

Reacties