Column Lisette, 6 februari 2013



Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatie - studie - broodbakken - groententuintje - voeding

Overal zie ik suiker, chocolade, zoutjes met suiker en gemengde snoep in velen kleuren... Deze eerste suikerloze week is toch iets zwaarder dan ik dacht!
Als tijdens de eerste suikerloze dag een collega de snoeppot erbij pakt, dan sla ik het zelfverzekerd af! Ook een dag later bedank  ik voor een dropje van een leerling. Ik leg aan hem uit dat ik deze maand geen suiker eet… “nou ja, mevrouw doe eens gezellig, kom op zeg één dropje mag u toch wel!”

In het weekend is mijn oma jarig en weersta ik haar appeltaart. Ik krijg diverse verwijten: “nou ja zeg, oma is maar één keer jarig” “jeetje één stukje taart mag je dan toch wel eten” “weet je wel dat er overal suiker in zit?!” Ondanks de groepsdruk bezwijk ik niet en krijgt een ander mijn stukje taart en geniet ik van mijn kopje thee.


Na het weekend is het opeens een stuk lastiger. Als ik in de rij sta voor een fles koelvloeistof, heb ik opeens ook twee (twee!!) pakken chocolade in mijn mandje liggen! Vervolgens loop ik door de supermarkt en neem ook een blikje cola mee. Komt deze trek in suiker omdat Anna grieperig was en daardoor de nacht zo kort was? Of omdat ik me ook grieperig begin te voelen? Misschien is het logisch om na een kleine week een dipje te hebben. Ik heb geen idee… de cola en chocola berg ik op in de garage (die geef ik wel aan de visite volgende week, als Jelle jarig is!).

Sinds vorige week bestel ik weer een groenten/fruittas bij de natuurwinkel. Een tas met biologische groenten en/of fruit, vaak zit er een ‘vergeten’ groenten tussen. Deze week had ik bijvoorbeeld een oerpeen met bijzondere kleuren: oranje wortel van binnen en paars van buiten! Deze groenten moeten wel met liefde geteeld zijn, zo stel ik mij voor. Daarom zoek ik  regelmatig een nieuwe manier om het te bereiden. Deze week (en deze maand) komen er in onze keuken geen zakjes of pakjes aan te pas! Eigenlijk ook veel lekkerder, zo'n pakje lijkt wel makkelijk... maar zonder is het nog veel eenvoudiger, lekkerder en gezonder!

De volgende ontbijtrecepten ga ik deze week proberen. De havermout hierin geven je veel energie.

Ontbijt 1:
Neem 4 eetlepels volle biologische kwark of yoghurt, 1 eetlepel lijnzaadolie, citroensap naar smaak,  havervlokken, zaden en pitten (zoals lijnzaad, sesamzaad, zonnepitten, pompoenpitten), noten (zoals amandelen, walnoten of hazelnoten - ongebrand), honing naar smaak of diksap, vers fruit. Meng alles door elkaar, de havervlokken eerst even koken. Eventueel kun je deze de avond ervoor koken en met de kwark of yoghurt in de koelkast zetten.

Ontbijt 2:
De havermout een nachtje in een schaaltje water zetten (1 kopje havermout, 2 kopjes water).
‘s Ochtends kook je de havermout 5 minuten, roer tijdens het koken goed door. In plaats van water  kun je ook melk, sojamelk, amandelmelk, etc. gebruiken. Voeg vers fruit toe en eventueel honing of appeldiksap. Maak het ontbijtje af met wat noten en/of zaden.

Tot volgende week!
  

Reacties