Een maand zonder suiker, Tanya's verhaal + zuidvruchten-notenbonbons


Suikerloos!
Zonder geraffineerde suiker is de gehele maand februari het thema op Irene kookt! We starten met de ‘testimonial’ van Tanya. Ik heb haar leren kennen toen zij samen met een vriendin een workshop desembrood bakken bij mij volgde. Vooraf wist ik al dat zij geen suiker, vlees en tarwe eet. Om toch iets lekkers te kunnen geven bij de koffie en thee, heb ik experimenteel gebakken zonder suiker en met gebruik van speltbloem. Gelukkig viel het in de smaak. Zij had lekkere zuidvruchten-notenbonbons meegenomen. Die waren zo lekker dat ik ze ook heb gemaakt.

Zuidvruchten-notenbonbons
Heb je trek in wat zoets? Maak dan eens deze alternatieve bonbons. Zonder geraffineerde suiker. Ik ben uitgegaan van een basisrecept met rozijnen, abrikozen en noten. Vervolgens heb ik twee varianten gemaakt: met dadels, sinaasappelrasp, kaneel, sesam en gerold in cacaopoeder. Variant II met vijgen en kokos.


gedroogde dadels














Noten en zuidvruchten
Je kunt alle soorten ongezouten noten en pinda’s gebruiken die je maar wilt. Om ze extra knapperig te maken, kun je ze even in een droge koekenpan roosteren. Ook lekker om te variëren met cacao nibs, (stukjes cacaoboon) kijk eens op deze sites: cacao-nibs en gekruid.nl. Maal ze dan eerst wat kleiner. Of gedroogde banaan (of andere ongesuikerde gedroogde vruchten), (ongezoete) gedroogde cranberry’s, gedroogde kersen, krenten, appeltjes, maan- en lijnzaad, pistaches, etc. Voor een meer volwassen smaak kun je het mengsel verder op smaak brengen met rum, cognac of whisky. Een scheutje rozenwater (1 á 2 el.) is ook lekker, zeker in combinatie met kaneel en kardemom. En enkele druppels zoete sinaasappelolie verandert het in een citrusbonbon! Het toevoegen van specerijen of chili geeft een andere draai aan de bonbons. Experimenteer met kruidnagel, nootmuskaat, piment of kardemom. Of neem lekker makkelijk speculaaskruiden.



Waarom zou ik een maand geen suiker gebruiken?
Je zou het kunnen doen als experiment. Zodat je zelf ervaart hoe het is om een maand geen suiker te gebruiken. Mijn dochter van 10 jaar doet ook mee. Eens kijken hoe ver zij komt zonder chocoladepasta op haar brood. En geen duik in de snoeptrommel als ze uit school komt….

Kan ik mateloos alternatieve zoetmiddelen gebruiken?
Dat is niet verstandig, want sommige alternatieve middelen bevatten ook hoge doses sacharose (sucrose=synoniem in Engels) glucose en druivensuiker. Dan heb ik het bijvoorbeeld over honing, dadelstroop, ahornsiroop en oersuiker. Het aantal calorieën is even hoog en het effect op tandbederf ook!

Waarom zijn alternatieve zoetmiddelen dan toch beter om te gebruiken?
Omdat rozijnen, dadels, (onverhitte) honing, abrikozen, oersuiker, vijgen, etc. geen 'lege' calorieën bevatten. Ze bevatten mineralen, vezels, enzymen en andere waardevolle stoffen. Let er dan wel op dat deze natuurlijke zoetmiddelen puur zijn en zo onbewerkt als mogelijk. Vaak kom je dan uit bij biologische producten. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Kwestie van goed lezen en je kennis vergroten door relevante boeken te lezen en sites te bezoeken.


rauwe bloemenhoning

Kijk eens op de volgende sites


Duik eens in de volgende blogs/sites om je mening verder te vormen

Tanya’s verhaal:
Ik ben Tanya en leef samen met  Ivo en mijn puberzoon Kevin.
Al jaren eet ik vegetarisch en door de jaren heen ben ik op zoek geweest naar vervangende voedingsstoffen. Tijdens mijn zoektochten op internet zocht ik naar nieuwe recepten en verdiepte mij steeds meer in de materie. En al die jaren dacht ik gezond te leven! Totdat ik het boek las van Amber Alberda " Eet jezelf mooi, slank en gelukkig". Nou slank hoefde ik niet te worden maar wel gezond en gelukkig… Dit boek zette mij aan het denken over voeding en ‘nepvoeding’ en daardoor keek ik naar mijn leefwijze en voedingsgewoontes.
Zoals suiker, had ik dit wel nodig? En wat zijn dan de vervangende producten die ik kan gebruiken?

Koken heb ik altijd al leuk gevonden en dus kwamen er nieuwe recepten om uit te proberen. Mijn gezin vond dit geen probleem. Tenminste…. ik vertelde mijn zoon niet dat het zonder suiker was, want dan was het bij voorbaat al niets. Gelukkig houdt hij van zoet en is een lekkerbek, dus lekkere suikerloze recepten met vervangende stoffen lust hij graag.

Met Ivo ging het anders, want hij vond eten zonder vlees en geen vis eerst nog problematisch. En vroeg zich af: "wat doe je dan als je ergens gaat eten en als wij eters krijgen?".
Toen hij zag dat dit geen probleem was en dat hij af en toe nog wel zijn stukje vlees kon blijven eten (dan wel biologisch) ging hij zich steeds meer verdiepen in het waarom en begreep hij steeds meer mijn keuzes. Omdat Ivo achter mij stond en mijn keuzes begreep, is bij hem ook steeds meer het besef gekomen waarom gezond leven zo belangrijk is.

Inmiddels eet ik al een jaar geen suiker meer. Soms smokkel ik… en eet op verjaardagen gewoon een gebakje mee met de rest. Zolang er maar een goede balans is tussen gezond en minder gezond. De voordelen zijn voor mij prettig, zoals minder vermoeid, geen chocoladeaanvallen meer voor de menstruatie en heel veel nieuwe recepten!



Zuidvruchten-notenbonbons

Recept voor 30 stuks (variant I + II samen) het recept is maart '13 gewijzigd

Benodigdheden: 
  • variant I
  • 100 gram rozijnen (ongezwaveld of gewassen)
  • 100 gram dadels
  • 100 gram gedroogde abrikozen (ongezwaveld of gewassen), klein gesneden
  • 100 gram ongezouten noten (ik nam paranoten, hazelnoten en amandelen), gehakt
  • rasp van een grote (liefst onbespoten) schoongeschrobde sinaasappel of enkele druppels zoete sinaasappelolie
  • 1 kleine tl. kaneel
  • 20 gram sesamzaad
  • cacaopoeder voor bestuiven/rollen
  • variant II
  • 100 gram rozijnen (ongezwaveld of gewassen)
  • 100 gram gedroogde abrikozen (ongezwaveld of gewassen), klein gesneden
  • 100 gram ongezouten noten (ik nam paranoten, hazelnoten en amandelen), gehakt
  • 100 gram gedroogde vijgen, steeltje eraf
  • 20 gram kokos
  • extra kokos voor rollen
  • hulpmiddelen
  • blender, hakmolen 
Bereiding:

Variant I: maal de rozijnen, dadels, kaneel en sinaasappelrasp of -olie tot een halfgrove pasta. Kneed de sesamzaadjes, abrikozen en noten erdoor. Zet een uur in de koelkast, zodat je makkelijker balletjes kan rollen. Neem een beetje cacaopoeder in de palm van je hand en rol het balletje rond, zodat het dun bedekt is. Herhaal tot alle balletjes een laagje hebben.

Variant II: maal de rozijnen en vijgen tot een halfgrove pasta. Kneed kokos, abrikozen en noten erdoor en vorm na het koelen balletjes en druk in de kokos.

Bewaar de balletjes in een afgesloten trommel.

Reacties