Linzensoep met bacon en spitskool

Vroeger in Rotterdam….
Zo aan het eind van de week is de puf er wel eens uit en wil ik niet te lang in de keuken staan. Maar om nou direct eten te halen bij de Chinees of Pizzeria, daar heb ik ook geen zin in. Toen ik nog in Rotterdam woonde, waren er volop mogelijkheden om eten buiten de deur te halen. Denk aan Indiaas, Surinaams, Italiaans, Chinees, Indonesisch, Thais, etc.

De Rotterdamse markt
Ik heb jaren vlakbij de Rotterdamse markt nabij de Blaak gewoond. Handelaren in verse groenten en fruit, kruiden, uien, noten, aardappelen, knoflook, brood en banket, snoep, drop, etc. En niet te vergeten de uitgebreide viskramen en bloemenstallen. Wekelijks liep ik langs de groentenkraam van mijn oude schoolliefde van de lagere school: Ton(ny) Hekking. Vlakbij werden kamerplanten verkocht vanuit grote vrachtwagens. Voor vijf gulden kreeg je drie kamerplanten mee….

En ook vlakbij stond de patatkraam van Ladage. Nu zijn ze bekend buiten Rotterdam, maar ze zijn ooit gestart in mijn geboorteplaats. En een patatje mét van Ladage kun je niet laten staan! Tegenwoordig woon ik in Nieuwkoop en moet ik het doen met de wekelijkse markt in het kleine centrum. We wonen hier heerlijk en ik zou niet meer terug willen naar Rotterdam, maar de markt mis ik nog iedere week!

Linzensoep met bacon
Recept voor 4 personen

Benodigdheden:
  • ⅓ bos bleekselderij, klein gehakt, handje groen blad apart houden
  • ⅓ spitskool, gehalveerd en ragfijn gesneden
  • 5 middelgrote aardappels, dobbelstenen
  • 100 gram bacon, kleingesneden (of ham, ontbijtspek, pancetta, rauwe ham)
  • 150 gram gele linzen, gewassen
  • 1 grote ui, in halve ringen
  • 3 tenen knoflook
  • 1 blik tomaten op sap, 400 gram
  • 3 el. olijfolie
  • Kruiderij (gemeten met maattl. = 5 ml.)
  • 4 curryblaadjes gedroogd of vers (vers blad voor het koken eerst bakken in vet, tot de blaadjes doorschijnend worden, dan geeft het meer smaak af)
  • 1 tl. Engels kerriepoeder
  • ½ tl. komijnzaad
  • 1 tl. gemalen komijn, liefst van vers geroosterd komijnzaad
  • 1 tl. gemberpoeder
  • snuf kaneel
  • 1 tl. gemalen koriander, liefst van vers geroosterd korianderzaad
  • 1 rode peper zonder zaad en zaadlijsten voor mild: in zijn geheel voor pittiger, 2 hele pepers voor heet of scheut tabasco of andere pittige smaakmaker
  • peper/zout
Bereiding:
Verhit de olie en fruit de ui en bacon. Bak bleekselderij even mee en voeg de kruiden, linzen, tomaten en 1 ½ liter water toe. Breng aan de kook, voeg wat zout toe en laat de aardappels meekoken. Na ca. 20 minuten zijn de linzen gaar en is de soep klaar. Roer als laatste de kool en fijngesneden bleekselderijgroen door de soep en laat niet meer koken. Breng op smaak met peper en zout.

Reacties