Column Lisette, 7 augustus 2013

Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groentetuintje - voeding

Ik ben druk aan het bouwen voor mijn website… ik ben niet echt een computerwonder, maar het lukt me al aardig! Er zijn heel wat (voornamelijk mannen) die op internet een filmpje hebben geplaatst met een duidelijke uitleg over hoe je een website vult. Aandachtig bekijk ik verschillende filmpjes, zet hem regelmatig op pauze of ik doe het gewoon gelijk mee. Het heeft even wat tijd nodig, maar het komt er wel!

Ik heb namelijk een geweldig idee, maar daar kan ik nog even niks over melden! Nu maar hopen dat jullie niet net zo nieuwsgierig zijn als ik, maar gewoon denken: prima ik hoor het wel…

Nog een weekje samen klusjes doen in huis, want Jelle heeft nu ook vakantie. Er moet nog veel gebeuren, het meeste is half af… En nadat we een week flink hebben gewerkt, dan gaan we een weekje naar Vlieland, en dat hebben we dan ook echt verdiend.

Vandaag was het een klusvrije dag want Jelle had zo veel zin om weer eens zelf bier te brouwen. Opeens zag ik dat de picknicktafel verplaatst was en daarop door Jelle allemaal pannen, branders, mout en hop waren gezet. Hij was druk aan het malen, aan het roeren en aan het gieten. Na het eerste gedeelte heeft hij het in zijn ‘koelkast’ gezet. Een koelkast die hij om heeft gebouwd tot een soort klimaatkast. Hij kan er de temperatuur van regelen. Van de juiste temperatuur voor koude biertjes tot de temperatuur die in dit stadium nodig is: 20 graden. Het blijft een paar weken in deze kast staan en voor het nagisten moet het bier koeler staan.

Ik neem even de tijd om in een leuk, net uitgekomen, kookboek te bladeren. Binnenkort zal ik er eens een recept uit plaatsen. Deze dame heeft pure recepten gebundeld, zonder pakjes, zakjes of E-nummers. De producten zijn voornamelijk te vinden in reformwinkels. Ze heeft een leuk idee, om vlees een dag te vervangen voor linzenburgers. Zelf ben ik gek op linzen, dus ik besluit vandaag geen courgettesoep te maken, maar courgettesoep met linzen.

Anna wilde wel vier keer opscheppen, de pan moest ik leeg schrapen. Toen er geen druppel meer uit te halen was en haar kommetje was leeg, zei ze: ‘mama, je hebt heerlijke soep gemaakt, ik wil nog meer’!

Ik fruitte een uitje, deed er 2 teentjes knoflook door (in plakjes gesneden). Ik bakte twee courgettes (in blokjes) even mee. Hierna voegde ik er water bij en wat bouillonpoeder, een handje rijst en een handje rode linzen. Dit liet ik koken en na ongeveer twintig minuten pureerde ik het met de staafmixer. We hebben gesmuld!

Tot 4 september na de (korte) zomerstop!

Reacties