Column Lisette, 6 november 2013



Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groentetuintje - voeding
In cementbakken van de bouwmarkt had ik eerder dit jaar aardperen geplant. Als je deze knollen in de volle grond zet, heb je kans dat ze door je hele tuin woekeren. En dan krijg je ze bijna niet meer weg. Ik ging dus maar voor veilig en kocht grote cementbakken! Mooie gele bloemen kwamen er aan, kleine zonnebloemen leken het, aan hele lange stengels. De heftige storm had de hoge stengels beschadigd, dus werd het tijd om de aardperen uit de aarde te halen!
Het was bij mijn schoonmoeder dat ik voor het eerst kennis maakte met aardperen. Lelijke, knobbelige knollen met veel bulten en oneffenheden. Maar ze maakte er een heerlijke salade van. De smaak van aardpeer is een beetje nootachtig en het is lekker knapperig. Een gezond knolletje vol vitamine C, ijzer en calcium.
Met grote verbazing keek ik naar mijn knollen… ze zijn best glad en hebben wel wat weg van een peer (qua vorm). Ze zijn door deze vorm veel makkelijker te schillen. Hoe het kan dat ze zo mooi van vorm zijn, daar ben ik nog niet achter. Ik ben er erg blij mee, we verwerken ze in salades en maken aardappelpuree met de aardperen erdoor gepureerd.
Aardperen door de soep is heerlijk en de soep waar Stijn en Anna helemaal gek op zijn, maak ik zo: ik fruit een uitje met een teentje knoflook. Daar doe ik tomaat (in stukjes) bij, een courgette (in stukjes, zonder schil), aardpeer (in stukjes, zonder schil) en een aardappel (in stukjes). Nu voeg ik er water bij en een bouillonblokje, een handje rijst en een handje rode linzen. Dit laat ik een twintig minuten tot een half uur koken. Dan de staafmixer er door en je hebt een heerlijke soep!
Vorige keer schreef ik over de boerenkoolchips, tot nu toe heb ik deze snack nog niet gemaakt. Maar ik wil het wel graag eens proberen, ik denk er aan om bij het volgende feestje alleen maar gezonde snacks te serveren! Ik oefende alvast met ‘’kikkererwten-borrelnootjes’’, die ik al een tijdje op mijn ‘die wil ik graag maken’ lijstje had staan. Kikkererwten zitten vol eiwitten en vezels, als je daar een gezonde snack van kan maken, dan is dat dus heel mooi!
De oven verwarm je voor op 200 graden C., ondertussen doe je de kikkererwten in een schaaltje. Als je gedroogde kikkererwten gebruikt dan moet je ze eerst na een nacht weken, 45 min. koken. Wanneer je een potje of blikje kikkererwten gebruikt, giet je de erwten af. De kikkererwten besprenkel je met olie, wat (zee)zout en eventueel een beetje cajunkruiden (of wat je lekker lijkt). Meng alles goed, zodat de erwten goed met olie besprenkeld zijn. Verdeel de kikkererwten over bakpapier (op een bakplaat) en laat het 15 minuten in de oven zitten. Na 15 minuten schud je de erwten om en laat het er nog 10 minuten in staan. Houd ze aan het eind wel goed in de gaten, zwart zijn ze niet zo lekker… Wij vonden ze heerlijk, er zaten harde (echt geroosterd) tussen en wat zachtere. Eigenlijk hadden ze er nog iets langer in gemoeten, want de knapperige waren het lekkerst!

Tot volgende keer…

Reacties