Bij Jaap: arancini

Arancini 

Vorige keer schreef ik een uitgebreide beschrijving voor het maken van een goede risotto. Een basisrecept dat eindeloos te combineren is met verschillende ingrediënten. Ik schreef toen ook al dat het soms de moeite waard is om wat meer risotto te maken dan het recept voorschrijft omdat er met een restje risotto een heerlijk recept te maken is: arancini. Dat zijn gefrituurde balletjes van risotto met een vulling van mozzarella (of, zoals ik ze graag maak, met boerenkaas). Heerlijk om te eten als ‘fingerfood” met bijvoorbeeld olijven, tapenade, aioli, een lekker stuk foccaccia en een salade.

Ze zijn eenvoudig te maken als je tenminste voorzichtig bent met het frituren. Hoewel ik een frituurpan heb, vind ik het prettig om ze ‘open’ te frituren in een wok met zonnebloemolie, zodat je precies kunt zien hoe ver de arancini zijn.


Naast een restje risotto (100-200 gram) heb je een ei nodig, tarwebloem, paneermeel en voor de vulling mozzarella in kleine stukjes of boerenkaas in kleine blokjes.

Zet een wok met zonnebloemolie (ik heb altijd twee flessen van een liter, die ik na gebruik filter met keukenpapier). Laat de olie goed warm worden tot ongeveer 180 graden. Als je er een stukje brood in laat vallen en het bruist en bakt goudbruin, dan is de temperatuur goed.

Maak ondertussen de arancini. Druk in ongeveer een halve eetlepel risotto een blokje kaas en vormt er een balletje van ter grootte van een stuiter. Maak zo een stapel balletjes en rol ze door de bloem. Doop ze daarna in het losgeklopte ei en rol ze vervolgens goed door de paneermeel. Het is handig als je bloem en paneermeel in een diep bord doet. Wees er niet te zuinig mee.

Frituur de balletjes vervolgens in de olie. Niet meer dan 8 tegelijk om te voorkomen dat de olie teveel afkoelt waardoor ze te vettig kunnen worden.
Haal ze na een minuut of 6, als ze goudbruin zijn met een schuimspaan uit de olie en laat ze uitlekken op keukenpapier. De kaas is gesmolten en vormt een heerlijke combinatie met de risotto en het knapperige gefrituurde korstje.






Reacties