Hummus met rode biet


Rauwe bietjes
Onlangs lunchte ik in Amstelveen en at een ménage à trois van hummus. Zó lekker! Dus ik haalde de dag erop gekookte bietjes in huis. Kookte verse kikkererwten en maakte hummus. Deze mengde ik met een deel gepureerde bietjes. Mmm dat was niet zo’n succes. De kleur werd niet zo intens als het orginele gerecht (zie grote foto) en de smaak was ook anders. Een tijdje terug las je veel over de gezonde eigenschappen van bietensap. Sporters dronken het rauwe bietensap om hun prestaties te verhogen. Die rauwe bietjes waren ook direct de oplossing voor mijn uitdaging om het thuis na te maken. De kleur (zie kleine foto/linkerhoek grote foto) en smaak klopte ineens! Dat ik daar niet gelijk op was gekomen…. De smaak van de bietjes met de hummus is voor mij nieuw. Dat bietjes zo goed combineren met tahin (sesampasta), komijn en knoflook had ik vooraf niet gedacht. Leuk om meer mee te experimenteren.

Waar mee eten?
Als bijgerechtje bij een salade. Leuk als dipje met diverse rauwe groenten en reepjes (desem)brood.
Ik maakte een salade met little gem, avocado, gegrilde groene asperges en komkommer met dressing van citroensap, olijfolie en peper en zout. En toen ik de hummus ineens goed had, maakte ik nog een salade van little gem, reepjes wortel en komkommer en desembrood.

Nog meer rauwe groentenrecepten
Deze site kwam ik tegen en hier staan nog meer spannende recepten waar rauwe groenten en fruit de hoofdrol spelen: rauw voedsel.

Hummus met rode biet

Recept voor 4 personen

Benodigdheden:
  • 300 gram rauwe verse en harde rode bietjes, geschild en gepureerd (denk om de vlekken en was direct je handen)
  • ¼ portie hummus
  • extra zout, peper, olijfolie, gemalen komijn liefst van zelf geroosterd zaad
Bereiding:

Maak de hummus, maar maak het niet te dun want de bietenpuree verdund het nog verder. Schep er een ¼ portie uit en meng met een deel van de rauwe bietenpuree. Proef en meng naar smaak meer puree erdoor. Proef weer en breng verder op smaak met extra zout, peper, olijfolie en gemalen komijn. Eventueel kun je nog wat extra knoflook toevoegen.

Reacties