Snijbiet, rode biet en pluksla in terrasbakken

Groenten in terrasbakken

Heb je geen tuin of heb je geen ruimte meer in je tuin in de volle grond, zaai dan eens groenten in bakken. De sla die je op de foto's ziet zaaide ik een week geleden. De snijbiet en bietjes ook. De sla is een mengsel van oosterse soorten zoals Mizuna, Tatsoi, Bladmosterd en Perilla. Lekker pikant met een zachte nasmaak. Geschikt om te mengen met naturel sla, komkommer, tomaten, enzovoorts.

Van de pluksla kun je meerdere keren oogsten. Snij de blaadjes niet te diep af en ze groeien weer uit. Hetzelfde geldt voor de snijbiet. De snijbiet eet je als spinazie. De smaak is een kruising tussen spinazie en andijvie. Even roerbakken met wat olie of beetje boter. Lekker door roerbak- en pastagerechten, salades en hartige taarten.    

De bieten zien er spectaculair uit. Net als de mooie Chioggia biet, die ik iets te zoet vind. De bieten die ik heb gezaaid heten Bull's Blood. Een zeer oud Frans ras uit 1840. Het bietenblad kun je ook gewoon eten, zowel rauw als even gesmoord. 

Op de foto zie je ook vier sla planten die ik in het tuincentrum kocht en gelijktijdig met de zaadjes in een pot zette. Ze groeien als kool ;)

Op de aarde strooide ik een paar escargo-korreltjes om te voorkomen dat de sla een feestmaal wordt voor de slakken!


Reacties