zaterdag 27 mei 2017

Volkorenbasmatirijst, pandanblad en Jasmijnrijst



Waarom je beter vezelrijk voedsel eet

Gisteren liep ik door de paden van de Albert Heijn. Helaas hebben ze de freekeh uit het assortiment gehaald. Jammer hoor. Want dat is mijn basis voor geroosterde bietjessalade. Als alternatief heb ik daar een kant en klaar mengsel van quinoa/zilvervliesrijst/bulghur voor gebruikt. Ook lekker!

Maar ik ontdekte wel de volkorenbasmatirijst van Tilda. En daar werd ik weer blij van. Het lijkt erop dat een vezelrijk dieet bijdraagt aan onze gezondheid. Je hoeft het niet te overdrijven door alleen maar rauw voedsel te eten. Het is zelfs zo dat we de voedingsstoffen in gekookt voedsel gemakkelijker kunnen opnemen.

Gebruik een stoommandje voor het koken van groenten

stoommandje

En kook de broccoli, boontjes en veel andere groenten niet te lang. Gebruik een los stoommandje in je gewone kookpan, met een laagje water onderin. Leg de groente in het mandje en breng dat aan de kook. Broccoli stoom ik een minuut of zeven. Sperziebonen een minuut of tien. Krielaardappeltjes een minuut of twaalf. Maar je moet het zelf testen en af en toe even prikken en proeven. Een ding weet ik wel: gestoomde groenten smaken beter! En meestal blijft de kleur mooier groen. Het is ook een gezonde manier van koken omdat de vitaminen niet in het water worden weggespoeld. Zo'n stoommandje kun je kopen bij o.a. Dille en Kamille en goed gesorteerde huishoudwinkels.




Zilvervliesrijst met pandanblad

Hou je van de geurige Pandan- of Jasmijnrijst? Zou je die smaak ook willen hebben als je zilvervliesrijst kookt? Wist je dat de smaak van pandan of daun pandan komt van het blad van een palm? De schroefpalm om exact te zijn. Dat blad kun je kopen bij toko's. Ik koop altijd een bosje en vries het dan in. Als ik rijst kook dan neem ik een blad uit de vriezer en leg er een knoop in. Dan kook ik het mee met de rijst en je ruikt direct al de heerlijke geuren van pandanblad uit de pan komen. Dat over voeding nog veel te ontdekken is, staat als een paal boven water. Wist je bijvoorbeeld dat het verzadigingsgevoel van zilvervliesrijst minder is dan van gewone rijst?

Je kunt met pandanblad ook geurige vis of kip bereiden door het erin te wikkelen en te stomen (in zo'n handig stoommandje). Of een heerlijke groene cake mee bakken. Meer informatie en recepten vind je hier: http://www.aziatische-ingredienten.nl/pandan/

Het verband tussen een gezonde darmflora, baby's en vezels

Wat is het verband tussen een baby die op natuurlijke wijze te wereld is gekomen (i.p.v. een keizersnede). De rol van moedermelk. Bacteriën in de dunne en dikke darm. Welke vezels zijn er allemaal? En in deze blog vind je veel vezelrijke recepten om jouw spijsvertering een boost te geven.

Ga naar de blog over vezels: http://irenekookt.blogspot.nl/2014/01/waarom-een-vezelrijk-voedingspatroon-zo.html


Geen opmerkingen: