Mouclade (mosselen uit de Charente-Maritime met romige kerriesaus)




In een eerdere blog heb ik de vakantie op Ile de Ré al eens vermeld. Ik heb mij door het zout van Ile de Ré laten inspireren tot het recept van hangop met bramen en karamel-specerijensaus. Daar gaat een opvallende hoeveelheid zout door, wat de karamelsaus een bijzondere smaak geeft!

Een gerecht wat ik op Ile de Ré meerdere malen heb gegeten is Mouclade. Het is een regionaal recept van de Charente-Maritime, waarvan Ile de Ré deel van uitmaakt. De wijn van het originele recept is een Pineau blanc des Charentes, een likeurwijn. In plaats van kerrie wordt saffraan gebruikt.

De mouclade hebben we gewoon buiten bij een veredelde snackbar gegeten met de lekkerste frieten ooit... De mosselen werden in een grote kom geserveerd, overgoten met een romige en kruidige kerriesaus... heerlijk! Ik denk dat de frieten worden gebakken in kokosolie. Dat ga ik zelf zeker ook eens proberen. Maar vandaag geef ik het recept van de mouclade, die we gisteren hebben gegeten. Mijn man vond ze zalig, en dat zegt hij niet zo snel….


Mouclade

Recept voor 2 personen

Benodigdheden:

• 2 kilo mosselen, zet ze even in een grote bak schoon water, witte pokken
eraf gehaald met scherp mesje, kapotte schelpen weggooien
• kwart liter droge witte wijn
• laurierblaadje
• 1 eetlepel boter
• 4 fijngehakte sjalotten
• 1 grote teen knoflook, gehakt
• 1 eetlepel bloem
• ½ eetlepel kerrie
• citroensap, paar druppels
• 250 ml. crème fraîche
• 2 eierdooiers
• 2 el. gehakte (platte) peterselie

Bereiding:

De helft van de sjalotten met het laurierblaadje en de wijn in een grote pan aan de kook brengen. De mosselen toevoegen en koken tot de mosselschelpen open gaan staan. Schud af en toe de pan. Als de mosselen open staan, dan zijn ze klaar. Vang het vocht op en meet 3 dl. af. De rest kan weg. Zet de pan met mosselen met de deksel erop terzijde. Fruit de rest van de sjalotten en de knoflook met de boter tot ze glazig zien. Strooi de bloem erover en laat een paar minuten zachtjes meebakken. Giet het kookvocht erbij en laat 5 minuten zachtjes pruttelen. Meng in een kom de crème fraîche met de dooiers en voeg kerrie erbij. Meng het hete kookvocht door het crème mengsel en roer goed door. Giet het terug in de pan en laat door en door heet worden, maar niet koken. Breng op smaak met versgemalen peper, een paar druppels citroensap en peterselie. Zout is niet nodig. Giet de saus over de mosselen en serveer met frieten of lekker brood (om te dopen).

Reacties

Oeverloos zei…
Na 18 jaar heb ik eindelijk HET recept gevonden! Ooit hebben we op vakantie in Frankrijk overheerlijke mosselen met kerrie gegeten en nooit hebben we het kunnen evenaren tot nu! Het was hemels lekker! Bedankt!
Groetjes Sara