Warme tomatensalade met buffelmozzarella en basilicum

Een verwarmende tomatensalade....
In Frankrijk heeft het in de vakantie ook even geregend. Dan daalt de temperatuur snel (in bergachtig gebied) en wordt het klam en koud. Een koude tomatensalade met mozzarella en basilicum is dan niet zo aanlokkelijk. Daarom heb ik de rijpe vleestomaten in dikke plakken gesneden en gebakken in olijfolie. Even laten afkoelen en plakken mozzarella erover gelegd. Het is een heerlijk hapje geworden en zeer eenvoudig te bereiden! 

Basilicum 'Spicy Globe'
Provençaalse basilicum?
Als basilicum heb ik een kleinbladige Provençaalse soort genomen. Dit is volgens mij niet de officiële naam en hebben ze in Frankrijk zelf maar verzonnen! Een speurtocht op internet leverde namelijk helemaal geen Provençaalse basilicum op. Volgens mij is het de variëteit ‘Spicy Globe’. De omschrijving en foto lijkt heel erg op mijn plant. Deze is in Frankrijk overal te koop. Op de foto van de tomaten kun je zien dat het kleine spitse blaadjes zijn. In Nederland ben ik ze in tuincentra nog niet tegengekomen. De blaadjes zijn wat steviger en de smaak meer uitgesproken en pittig. Ze zijn ook iets sterker dan gewone basilicumplanten en groeien gemakkelijk. Ik heb ‘m meegenomen naar Nederland en een plaatsje op het aanrecht gegeven.

Warme tomatensalade met buffelmozzarella en basilicum

Lunch- of bijgerecht voor 2 personen

Benodigdheden:
  • 2 à 3 grote rijpe vleestomaten, in dikke plakken
  • 1 bol buffelmozzarella, in plakken
  • zout/peper
  • olijfolie
  • 1 tl. Provençaalse gedroogde kruiden
  • basilicumblaadjes

Bereiding:

Giet een flinke scheut olie in een koekenpan en bak de met kruiden bestrooide plakken tomaat in de hete olie. Draai na 2 minuten om en bak nog even. De tomaten moeten niet stuk bakken. Bestrooi met zout en peper. Laat ca. 5 minuten afkoelen. Schep de tomaten met bakvocht op een bord. Leg de plakken mozzarella op de tomaat en bestrooi met blaadjes kleingesneden/gescheurde basilicum. Heerlijk met knapperig stokbrood en een glaasje volle witte (Chardonnay) wijn.

Reacties