Speculaasappeltaart + tempereren van chocolade



Irene kookt op facebook
Op mijn facebook pagina: Irene kookt op Facebook heb ik enkele dagen geleden al aangegeven dat ik bezig was met een appeltaart met speculaasbodem. Op facebook heb ik toen een foto geplaatst. Vandaag volgt het recept & foto ook op de blog! Wil je voortaan ook weten waar ik mee bezig ben... wordt dan fan van mij op Facebook.

Gedroogde zure kersen
In de vulling heb ik 100 gram gedroogde zure kersen verwerkt. Die heb ik een paar weken geleden (toen ik ook de rode ponen kocht) in Amstelveen op de markt gekocht. Als je op één zo'n gedroogde kers kauwt, dan ervaar je al een kleine smaak explosie in je mond!  Ik kan me voorstellen dat het ook een goede toevoeging voor chocolade is. In de meest eenvoudige vorm haal je de kers met een vorkje door getempereerde pure- of melkchocolade. In plaats van zure kersen kun je ook blokjes marsepein, dadels, marshmallows, noten, gekonfijte vruchten zoals sinaasappel, etc. door de getempereerde chocolade halen.

Chocoladeworkshop
Vorig jaar heb ik een chocoladeworkshop gevolgd in Bodegraven. Het was een geweldig (lekkere) ervaring. Toch heb ik er nog niets mee gedaan op mijn blog. Daarom vandaag aandacht voor getempereerde chocolade. Door chocolade te tempereren krijgt het een mooie glans en een krokante ‘bite’. Tijdens de workshop gebruikten wij thermometers om de exacte temperatuur te krijgen, maar het kan ook zonder. Kijk op de volgende informatieve sites voor alles (en meer) over het tempereren van chocolade.

Het eindresultaat (een deel) van één middag bonbons maken
Interessante sites over chocolade

Alles leuk en wel… maar het recept gaat niet over chocolade… maar een speculaasappeltaart!

Speculaasappeltaart

Benodigdheden:
  • Voor het deeg (kan 2-4 dagen vooraf worden gemaakt)
  • 225 gram koude boter
  • 150 gram kristalsuiker
  • 300 gram bloem
  • rasp van één citroen
  • snuf zout
  • 1 eierdooier + 1 ei voor bestrijken
  • 1 ½ - 2 (maat) el. koek/speculaaskruiden
  • Voor de vulling
  • ca. 1200 gram (bruto gewicht) appels bijv. Jonagold, in stukjes
  • 100 gram gedroogde zure kersen, of gedroogde cranberry's
  • 1 blikje gezoete gecondenseerde melk (Friesche vlag)
  • snuf kaneel
  • ½ el. amandelessence
  • 75 gram geroosterde en grof gehakte amandelen
  • 2 el. custardpoeder
  • ingevette springvorm 26 cm. doorsnede
Bereiding:

Doe de bloem, rasp, zout, koekkruiden en suiker in een kom en snijd hierin met twee messen de boter tot kleine knikkers. Of rasp halfbevroren boter met een scherpe grove rasp. Voeg de eidooier toe en vorm snel met koele handen tot een deegbal. Leg afgedekt minimaal een uur in de koelkast. Door het deeg 2 dagen in de koelkast te bewaren, trekken de smaken van de specerijen nog beter in het deeg en wordt de smaak beter.

Neem ⅔ deel van het deeg en rol uit op een bebloemd werkvlak met een licht bebloemde deegroller. Leg in de vorm en druk met behulp van een stukje deeg, tot de deeglap gelijkmatig in de vorm zit. Zet de vorm terug in de koelkast.

Rol het resterende ⅓ deel van het deeg uit en snijd (bijv. met een radeermesje) stroken voor het raster.

Breng de gecondenseerde melk met een snuf kaneel en de amandelessence aan de kook. Kook enkele minuten tot de melk dikker wordt. Blijf constant roeren en pas op dat het niet te dik wordt. Maak te dikke melk weer dunner, door een scheutje melk toe te voegen. Verwarm de oven voor op 175 graden C.

Doe de appelstukjes, amandelen, custard en zure kersen in een schaal en schep om tot alles goed gemengd is. Verdeel de gecondenseerde melk door de appelmassa. Schep op de bodem. Leg het raster op de taart en druk de uiteinden vast in de rand van de taart. Bestrijk met losgeklopt ei. Plaats 60-75 minuten onder in de oven, onder- en bovenwarmte. Laat even afkoelen en snijd randen los, zodat de vorm gemakkelijk los laat.

Reacties