Column Lisette, 9 januari 2013



Lisette

vrouw – moeder -  zus – tante -  docente – creatief – studie – broodbakken – groentetuintje - voeding

Tussen de rekening en folders ligt een enveloppe die aan mij is geadresseerd. Na het openen van de bubbeltjes folie en het plastic zakje vind ik kleine, natte, zachte en sponzige bloemkoolroosjes. Het is ’t kefirplantje dat ik vorige keer bestelde!

Het ‘plantje’ moet ik eerst goed afspoelen met koud water. Daarna kan het in een beker melk (1 op 10) worden gevoegd. Ik heb 10 gram kefir en voeg daar dus 100 ml melk bij. Dit zet ik weg in het keukenkastje en laat het staan. Als ik na 24 uur roer, is het nog zo dun als melk. Na nog een halve dag wordt het echt veel dikker! De kefir zeef ik uit het glas en gaat zonder af te spoelen in een nieuw glas melk. De kefirdrank zet ik in de koelkast.

De volgende morgen drink ik mijn eerste glas kefir… heerlijk! Het smaakt naar yoghurtdrank of naturel biogarde, het is niet te zuur en smaakt niet meer naar melk. Er schijnt wat alcohol in de drank te zitten door het fermentatieproces. Hier zijn de meningen over verdeeld, want de één zegt 0,1 – 0,3 % en de ander 0,2 – 2 %. Het gaat in ieder geval om een gering percentage. Voordat ik het percentage weet, mogen mijn kinderen het nog niet proeven! Daarom vraag ik aan Jelle of hij het kan testen… hij is tenslotte bierbrouwer en moet toch alcohol in drankjes kunnen ontdekken? Maar hij kan het helaas alleen testen op een heldere vloeistof, dus daar moeten we nog iets op bedenken.

Het kefirplantje zal steeds groter worden en uiteindelijk kun je bloemkoolroosjes weggeven. Mijn oma kent het yoghurtplantje nog van vroeger en staat al op de wachtlijst.

31 januari starten we met de suikerloze maand! Drink jij thee of koffie dan zonder suiker? Of zoek je een vervanger? In één keer stoppen is heel moeilijk, daarom gaan we het rustig afbouwen en help ik jullie natuurlijk een beetje!

Volgende week geef ik wat tips. Deze week vraag ik jullie om te kijken in welke producten suiker is verwerkt. Dus lees die ingrediëntenlijsten van voorverpakte producten en kijk eens goed of er suiker of sacharose (kristalsuiker) tussen staat. Probeer alvast iets minder suiker in je thee of koffie (of andere gerechten) te doen en wie weet kun je het wel halveren aan het eind van de week!

Tot volgende week!

Reacties