column Lisette, 20 februari 2013


Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatie - studie - broodbakken - groententuintje - voeding

Na mijn weekje griep, is Jelle dan toch nog aan de beurt! De honing en citroenen zijn dus nog niet weg te slaan. Alleen Stijn is dit keer niet ziek geweest. Ik herinner me dat ik vroeger altijd met mijn zusje ziek was. We mochten dan samen in het grote bed van papa en mama. Mama kwam dan met allemaal gezonde dingen (of thee met beschuit) en boekjes om te lezen.

Gelukkig kunnen we het eind van de week wel lekker een weekendje naar Zandvoort. Een weekendje naar opa en oma, uitwaaien op het strand en het gemiddelde suiker- en chipsgebruik van Stijn en Anna wat omhoog helpen!

Jelle maakte afgelopen week een overheerlijke chocolade taart, om op zijn werk uit te delen voor zijn verjaardag. Deze taart had ik thuis met moeite weerstaan en er waren nog wat stukken over. In de vriezer heb ik de muffins liggen, die laatst op de blog van Irene kookt stonden. Gemaakt met zuurdesem, spelt, banaan, dadels, abrikozen, hazelnoot, sinaasappelrasp, rozijnen, kaneel, kardemom, wat maïsmoutstroop en een klein beetje oerzoet. Omdat in de taart van Jelle zeker een halve kilo chocola zit, nam ik lekker een muffin gezoet met natuurlijke suikers.

Eenmaal bij oma aan de thee, staat de taart van Jelle op tafel… de bodem van heerlijke chocoladecake, daar boven een verrukkelijke chocolademousse, met daarop een dun laagje krokante chocolade… Voor ik het weet, werk ik een stuk taart naar binnen! Waar ik twee weken terug nog tegen de ‘groepsdruk’ kon, kan ik nu deze suikerbom echt niet weerstaan. En dat terwijl ik zo goed bezig ben... Ik eet tussen de middag zuurdesembrood, salade (met of zonder quinoa) of een kom soep. ’s Avonds kook ik zonder zakjes, pakjes of bakjes en mijn havermout ontbijtjes zijn ook suikerloos.

Deze week ga ik een toetje proberen te maken, wat er heerlijk uit ziet. Als ik naar het recept kijk, krijg ik al trek. Het is een chocolademousse zonder toegevoegde suikers!
Voor dit recept heb je nodig: 1 blikje (400 ml) kokosmelk (minimaal 75% vet), 5 theelepels cacaopoeder, 150 gram (ongeveer 18 stuks) dadels, eventueel een paar druppels vanille extract of een beetje vanille. Zet de kokosmelk ’s nachts in de koelkast. Wanneer je het blik opent, zal er op de witte vloeistof een transparante vloeistof liggen. De transparante vloeistof gebruik je niet in dit recept, je kunt het gebruiken in een soep of shake/smoothie. Ontpit en snijd de dadels fijn en doe ze in een schaal, voeg hier de helft van de (witte) kokosmelk bij en meng dit met een staafmixer (of doe alles in een blender). Eventueel kun je dit mengsel zeven, zodat alle kleine dadelvelletjes eruit zijn. Dan voeg je de overige kokosmelk en cacaopoeder toe en meng alles tot een glad geheel. Tenslotte roer je de vanille aroma erdoor. Verdeel de mousse over vier kleine schaaltjes en zet het nog een paar uur in de koelkast om op te stijven. Het lijkt me heerlijk en een stuk gezonder dan de mousse van de supermarkt!

Tot volgende week!


Reacties