column Lisette, 26 juni 2013



Lisette


vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groententuintje - voeding

Wat heb ik een leuke stageplek! Mijn begeleider neemt echt de tijd om uitleg te geven. We lopen langs de apparaten en kijken naar de werking en toepassing per spiergroep. En we staan stil bij de punten waar je allemaal aan moet denken, als je uitleg geeft aan een klant. Het starttrainingsschema heb ik op zak en zal ik ook gaan volgen. Zo kan ik het straks goed uitleggen en weet ik hoe zwaar een oefening is.

Ik kijk mee met de training van een dame die een hersenbloeding heeft gehad. Nu komt ze één keer in de week sporten. Ze is aan één zijde verlamd en is in deze sportschool onder begeleiding van een fysiotherapeut. Ze heeft soms wat hulp nodig,  haar ene voet schuift bijvoorbeeld steeds weg en die houd ik netjes op zijn plaats zodat zij haar benen kan trainen. Wat een stoere dame, ze komt aan in een rolstoel, loopt korte stukjes met een kruk en doet vervolgens een paar oefeningen op apparaten! Als ze 2 minuten en daarna 3 minuten op de fiets zit, vertelt ze dat ze vroeger vaak op de fiets zat. Met haar kinderen voor- en achterop fietste ze overal naartoe…

's Middags doe ik mee met een groepsles: cross camp. Een zware training waar je tien verschillende oefeningen krijgt, die je allemaal vijftig keer moet herhalen. ’s Avonds loop ik ook stage en dan doe ik een Zumba-les mee. Volgende week ga ik de spinning-les volgen en de week erna een buikspierkwartier geven! Iedereen die er rondloopt legt me van alles uit, over schema’s, oefeningen, intakes en spiergroepen. Vaak denk ik: o, ja dat heb ik in de les gehad… maar nu snap ik het echt. Vervolgens denk ik in de les: ja, dat hebben ze mij verteld op mijn stage!

Deze week ga ik drie dagen naar Utrecht, voor een training: Rots en Water. Een weerbaarheids-training die ik daarna zelf kan geven. Het worden drie lange dagen, van 8.30 uur tot 17.15 uur. Hopelijk heb ik (in het hotel) nog wat tijd voor mijn stageverslag, want die studie gaat ook gewoon door.

Vanavond ga ik aan de slag met een nieuwe cliënt, leuk! Men loopt de deur nog niet echt (lees: echt niet) plat. Dus daar moet ik ook mee aan de slag. Zoals onderzoeken naar advertentiemogelijkheden of misschien een samenwerking met een sportschool. Daar zal ik in mijn vakantie maar over na gaan denken. Met mijn oefencliënten gaat het in ieder geval goed. Ze vallen rustig af en worden zich steeds meer bewust. Leuk om die terugkoppeling te krijgen. Er komen berichtjes binnen (met foto’s) van een broek die eindelijk weer past, een gezonde avondsnack i.p.v. een zak chips en een glas water i.p.v. wijn!

Nu ik mijn volgende zin op wil schrijven, krijg ik opeens een brok in mijn keel… “ik ga mijn tas inpakken voor de drie-daagse cursus”… Euh… drie dagen zonder kinderen,  jeetje daar moet ik eigenlijk niet aan denken…

Tot volgende week!

Reacties