column Lisette, 24 juli 2013


Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groentetuintje - voeding

In mijn blender meng ik een potje biologische appelmoes (zonder toegevoegde suikers), met twee rijpe bananen. Er moet ook nog wat water bij, dan is de structuur mooier. Stijn helpt mee en gilt het uit van plezier! Vervolgens gieten we het mengsel in de ijs-vormpjes, die ik net van onder uit de bakjes-bak heb gevist. We hebben nog wat over en daar mengen we nog een banaan, wat sinaasappelsap en een beetje yoghurt door. Dit mengsel gaat ook in ijsvormpjes en we leggen ze in de diepvries.

Vervolgens springen we op de fiets en gaan met de buurvrouw en buurkinderen naar het strandje. Eigenlijk ben ik niet van ‘aan het water, in de zon, op een grote handdoek’ maar als ik zie hoe leuk de kinderen het hebben, dan geniet ik mee.

Als we in de middag terug komen, zijn we moe, hangerig, mopperig, vallend en stotend (ik niet… de kinderen), dan pakken we ons welverdiende ijsje uit de vriezer!

In de supermarkt keek ik op het (dure) pak met ‘pure’ vruchtenijsjes en deze ijsjes bevatten toch nog toegevoegde suikers… Vol trots kijk ik dus naar mijn kinderen die smikkelen van mijn zelfgemaakte ijsjes, zonder extra suikers, kleur- smaakstoffen, E-nummers of andere rare ingrediënten.

Je kunt natuurlijk alle kanten op met deze ijsjes, maak ze in laagjes van verschillende fruitsoorten of laat er stukjes fruit in zitten. Toch leuk, als jouw kinderen door middel van een ijsje hun dagelijkse portie fruit krijgen!

Maak ook eens een verfrissende granita. Dit is ijs dat half bevroren is. Om het te maken gebruik je een vork (het kan niet in een ijsmachine gemaakt worden).

Voor 4 porties meloengranita heb je nodig: 400g watermeloen, ½ bosje munt, ½ limoen en evt. wat muntblaadjes voor garnering.
Zo maak je het: snijd de meloen (zonder schil en pitjes) in blokjes. Pers de limoen uit. Pureer de stukjes meloen met het limoensap en de muntblaadjes. Vries het mengsel in en roer het steeds met een vork op (zodat het los blijft). Verdeel de granita over vier glazen en garneer met een muntblaadje.

Tot volgende week!

Reacties