column Lisette, 28 mei 2014

Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groentetuintje - voeding - sport

Nog drie en een halve week tot de training voor bootcampinstructeur. En eerst was ik zo goed bezig, maar vorige week is het een beetje blijven hangen… Op zaterdag stond ik op een markt met Settje en op zondag op een markt met Gesont. Doordat ik zo druk was met de voorbereidingen moest ik de boks/total body workout afzeggen. Door de drukte heb ik ook mijn hardloopschoenen in de kast laten staan.

Tja, met zo’n instelling kom je er natuurlijk niet! Wist je dat het één van de meest gebruikte smoes is? De nummer één smoes is: ik heb geen tijd en de nummer twee smoes is: ik ben te moe. Ik heb ze van de week beide gebruikt, dat geef ik bij deze eerlijk toe. Hoewel je van sporten juist de energie krijgt die je zo goed kan gebruiken! Ik zat ook een beetje met een logistiek probleem… Jelle die tot laat aan het werk was en ik daardoor niet zo makkelijk de deur uit kon.

Gebruik jij wel eens één van de meest gebruikte smoezen? Heb je echt geen tijd?… hoe lang hang je achter de tv… hoe lang zit je achter de computer… en moe? van bewegen krijg je energie, dus ga maar gewoon!

Ik ga nu 3 ½ week heel hard aan de slag, om in vorm te komen voor de training! Vorig jaar bij de opleiding van “fitnessinstructeur A” was ik de minst getrainde van de groep. Deze keer wil ik toch in ieder geval wel de één na minst getrainde zijn! Kon ik toen na een trainingsdag drie dagen niet normaal de trap op en af (dat deed ik zittend. Dat gebeurt mij dit jaar niet, deze keer ga ik voor twee dagen de trap niet normaal kunnen betreden. Vanavond trek ik mijn hardloopschoenen dus weer uit de kast, weer of geen weer, moe of niet moe.

Morgen halen Stijn, Anna en ik ons nichtje Yaëla weer uit school. Dan gaan we overheerlijke havermoutkoekjes bakken.

Hiervoor heb je nodig: 100g zachte roomboter, 80g zoetstof (oerzoet, maïsmoutstroop, palmsuiker…), 1 ei, 1 tl vanille-extract, 130g (spelt)bloem, 130g havermout, ½ tl bakpoeder, ½ tl kaneel, ½ tl koekkruiden, snufje zout, 150g rozijnen, 40g hazelnoten.

Zo maak je het: Roer de boter, de zoetstof, het ei, en vanille-extract flink door elkaar, met een garde tot je een stevige egale massa hebt.

Roer in een andere kom de (spelt)bloem, havermout, bakpoeder, kaneel, koekkruiden en zout goed door elkaar. Voeg vervolgens alles bij het botermengsel en roer het door elkaar. Doe de rozijnen en hazelnoten erbij en meng goed door elkaar. Vorm dan een bal van het deeg. Pak de deegbal in huishoudfolie en leg het twee uur weg in de koelkast.

Verwarm de oven op 175 C en bekleed een bakblik met bakpapier.

Rol de deegbal uit en steek er koekjes uit, van ongeveer een cm dik. Leg ze op het bakpapier en zet ze ongeveer 12 minuten in de oven. Laat ze afkoelen, voor je ze proeft. Je kunt ze bewaren in een afgesloten trommel, maar dan moet je natuurlijk wel koekjes over hebben…

Tot de volgende keer!


Reacties