Lasagne met wilde zalm en dille

Koken voor een dochter die geen vlees eet

Als je een vegetarische dochter hebt die (gelukkig) wel vis en eieren eet, ben je regelmatig op zoek naar de nodige variatie. Mijn uitgangspunt is dat de hoofdmaaltijd voor een groot deel uit groenten bestaat. Aangevuld met iets uit de eiwittengroep, zoals peulvruchten, kaas, paddenstoelen, vis of ei. Vlees is natuurlijk ook een eiwitrijk product. Met een hoge biologische waarde. Maar dit past natuurlijk niet in een vegetarisch menu. Sinds mijn dochter geen vlees meer eet, staat het automatisch bij haar vader en mij minder op tafel. Als we vlees eten, dan is dat bijna altijd biologisch vlees. Die keuze heb ik 28 jaar geleden gemaakt. We eten tegenwoordig twee à drie dagen iets met vlees.

Een heerlijke variatie op Italiaanse lasagne

Zo ontstond deze lasagne met een heerlijke saus van geroosterde paprika’s, tomaten en cottage cheese op smaak gebracht met verse dille. Over de saus worden courgetteblokjes, kerstomaatjes, prei en wilde zalm verdeeld. Mijn dochter en man vonden het zo lekker, dat ik het een week later nogmaals moest maken.

Vooruit koken voor twee dagen

Het recept is genoeg om ruim met drie personen twee dagen van te eten. Ik vul twee aparte lasagneschalen, een daarvan gaat gelijk de oven in. De andere afgedekt in de koelkast voor de volgende dag. Lekker makkelijk. Je kunt natuurlijk ook een grote ovenschaal vullen en dan is het meer dan genoeg voor zes personen.

Waarom neem ik wilde zalm?

De omstandigheden van kweekzalm zijn vaak zo vreselijk. Sinds ik dat weet heb ik mijn koopgedrag daarop aangepast. Bij de AH koop je zakken diepvries wilde zalm en die zijn niet heel duur. Je laat ze vooraf in de koelkast ontdooien en verwerkt ze dan in het recept.


Lasagne met wilde zalm en dille

Voor zes personen of twee dagen eten voor drie personen

De saus:
  • 4 grote rode paprika’s, in vieren gesneden
  • 1 half liter blik tomaten op sap (of blokjes)
  • 1 bakje cottage cheese/hüttenkäse
  • Gedroogde knoflook (kun je kopen in een potje met ‘pepermolen’, neem evt. 1 teentje geperste knoflook)
  • 2 el. oestersaus, (ik neem Lee Kum Kee, je kunt ook die van een supermarktmerk nemen)

De rest van de vulling:
  • 750 gram wilde zalm, (ik neem AH wilde zalm, diepvries)
  • 2 grote courgettes, in dobbelstenen
  • 300 gram kerstomaatjes, in vieren gesneden
  • 500 gram prei, in ringen
  • 3 eetlepels gehakte verse dille, (ik koop een grote bos, was het met water, schud droog en dep extra droog met schone theedoek en hak het groen fijn en bewaar het in de vriezer)
  • Zout en peper, (ik neem Lowsalt)
  • 3 teentjes knoflook
Verder nog:
  • 12 vellen lasagnevellen (niet voorgekookt, geen verse)
    • 200 gram belegen kaas
    • 1 el. olie om te bakken
    • 1 grote ovenschaal of 2 middelgrote
    • Aluminiumfolie
    • Staafmixer

    Bereiding:

    De gegrilde paprika: zet de grill op de hoogste stand en leg de delen paprika met het vel naar boven in een schaal of ovenplaat bekleed met alufolie (dat scheelt schoonmaken van de plaat). Rooster tot de meeste delen zijn zwartgeblakerd. Haal eruit en laat even afkoelen. Trek dan de meeste zwarte velletjes met een klein mesje eraf.

    Saus maken: pureer de paprika’s met het blik tomaten, de cottage cheese, oestersaus en breng op smaak met zout, peper en gedroogde knoflook.

    De rest van de vulling: bak de blokjes courgette in de olie even om en om. Voeg de prei en knoflook toe en laat minuut meebakken. Roer de dille erdoor en breng op smaak met zout en peper. Snijd de zalm in plakken en bestrooi met zout en peper. Masseer dit met je vingers in de vis.

    De lasagne opbouwen: bepaal eerst of je een grote lasagne maakt of twee kleinere.
    Onderste laag: schep 1/3 van de saus op de bodem van de schotel(s), verdeel de helft van de zalm en courgettepreimengsel erover en vervolgens de lasagnevellen, niet overlappend. Breek zonodig stukken af en leg de stukken als een puzzel in de schotel.

    Middelste laag: schep over de lasagnebladen 1/3 van de saus en verdeel de rest van de zalm en courgettepreimengsel erover. Bestrooi met de kerstomaatjes. Dek af met de lasagnevellen.

    Laatste laag: bedek de lasagnevellen met de resterende saus en bestrooi de schotel(s) met de geraspte kaas.

    Bakken: 35 minuten in een voorverwarmde (hetelucht)oven op 200 graden C.

    Tip: probeer de lasagnevellen zo goed mogelijk met de saus te bedekken. Zie je nog wat plekjes die onbedekt zijn, omdat je te weinig saus heb overgelaten? Bedek dan de schotel zorgvuldig met aluminiumfolie en plaats dit in de oven. Haal na een kwartier de folie eraf en bak de resterende tijd in de oven.




    Reacties